TRANSPORT
Vekselcontainer
Vekselbeholderen (eller Swap-Body) er en standard frakt beholder for vei og jernbanetransport.
Standardisering er satt med Euronorms EN 283 og EN 284 for konstruksjon og design, og EN 13044 for merking og identifikasjon. De fleste vekselbeholderne fra større leverandører er sertifisert og har blitt testet på ca samme måte som ISO containere som er en omfattende ikke-destruktiv testing.
Utformingen av vekselbeholderen er optimalisert til lav vekt som sparer anskaffelseskost og drivstoff kostnader. Mange av vekselbeholderne kan stables og løftes fra toppen. Vekselbeholderne er vanligvis laget av lettere materialer og i tillegg til stål enheter finnes det isolerte enheter, med og uten kjøle/fryse aggregat, og vekselbeholdere med gardin.
Vekselbeholderne har tilsvarende festepunkter (ISO hjørnekasser) som shipping containere, slik at de kan plasseres på lastebiler, tilhengere og på jernbanevogner. For å optimalisere transport av Europaller har enhetene maks bredde, tillatt for standard veier, lastebiler og jernbane.
Alle vekselbeholdere er utstyrt med fire nedfellbare bein under rammen, for å gjøre det mulig å sette igjen vekselbeholderen med en lastebil, vanligvis med luftfjæring, og hente den igjen med en annen lastebil. Dette gjøres bla ifm lossing og lasting i sluser på terminalene hvor lastebilen kan gjøre andre oppdrag mens dette skjer. Vekselbeholderne kan ha flere dører bla full sideåpning slik at lossing og lasting kan gjøres raskere og enklere i et bredt spekter av operative forhold. Mange av vekselbeholderne har også rulledør bak for å kunne enkelt åpnes inne i slusene.
Mange vekselbeholdere er utstyrt med ”key holes” for å kunne feste en rekke tilleggsfunksjoner som sikringsskinner, lastesikringsutstyr og mellomdekk til å utvide sin bruk til forskjellige oppdrag.
De norske vekselbeholder lengdene er i dag vanligvis 7,45 meter og 7,82 meter, og leveres i flere forskjellige versjoner.